Skolverket bidrar med 1,4 miljoner till interkulturell fortbildning i Jokkmokk

Sedan hösten 2013 har elevunderlaget i Jokkmokks kommun förändrats i och med den stora mängd nyanlända barn och ungdomar. Utifrån en nulägesanalys och genomförda workshops har prioriterade utvecklingsområden identifierats och förslag till insatser tagits fram. Skolverket har godkänt Jokkmokks kommuns ansökan och beslutat om finansiering med 1,4 miljoner kronor.

Taggar: #Kommun, #Ung, #Utbildning

Skolverket gick i december 2016 ut med ett erbjudande om att bidra till kompetensstärkande insatser i de skolorganisationer och kommuner som tagit emot ett stort antal asylsökande. Barn- och utbildningsnämnden i Jokkmokk gillade skolchefens förslag om att ta göra ett försök att erhålla extra stöd för fortbildning av personalen.

-Vi tillsatte en arbetsgrupp bestående av olika yrkeskategorier som tillsammans med mig gjorde  ”hemläxan” - genomlyste verksamheterna på olika nivåer och identifierade brister samt förbättringsbehov. Till dessa kopplades förslag till insatser och målsättningar, säger skolchefen Kerstin Fors Mattsson.

Utöver skolchefen ingick även Tord Larsson vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden, Gunilla Andersson rektor Östra skolan, Helen Isaksson-Spik rektor Västra skolan, Doris Roslund lärare i förberedelseklass, Camilla Andersson skolsköterska i arbetsgruppen.Tillsammans utarbetades ett tiopunktsprogram som föll Skolverket i smaken och nu kan alltså kompetensutvecklingsprogrammet genomföras. Insatsen kommer bedrivas under 1,5 år, med start till hösten.

-Arbetsgruppen har gjort ett digert arbete parallellt med de ordinarie arbetsuppgifterna för att skapa en ambitiös och idérik fortbildningsplan som fokuserar på lösningar. De är väl värda en stor eloge, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Sven Holmqvist.

Kerstin Fors Mattsson gläds åt de extra resurserna.

-Medarbetarna gör varje dag ett fantastiskt jobb som både bygger på initiativrikedom, kvalitet och kreativitet. Det är glädjande att nu kunna erbjuda ett stimulerande program för personlig och organisatorisk utveckling som kommer stärka hela verksamheten och komma alla barn och ungdomar i skolverksamheten tillgodo.

-Om all personal är medveten om att de nyanlända barnen och eleverna är allas ansvar och pedagogerna får ökad kunskap om språkutvecklande arbetssätt så är vi säkra på att alla elever kommer nå en ökad måluppfyllelse i sin skolgång, säger Kerstin.

Arbetsgruppen menar även att de ökade kunskaperna skapar ökade förutsättningar för en lyckosam integration vilket bidrar till att barn och elever mår bra och känner sig trygga i skolan och i Jokkmokks kommun.

-Självklart förväntar vi oss även att en ökad kunskap bland våra elever, pedagoger, skolledare och politiker bidrar till en ökad integration, avslutar en mycket nöjd och glad Kerstin.

Fakta kompetensutvecklingsprogrammets åtgärdsplaner och insatser:

  • Upprättande av rutiner samt ökad interkulturell kunskap, insats 1-2
  • Språk- och kunskapsutvecklande arbete, insats 3-7
  • Elevhälsans arbete, insats 8-9
  • Övergripande arbete, insats 10

 

Helen Isaksson-Spik rektor Västra skolan, Gunilla Andersson rektor Östra skolan, Kerstin Fors-Mattsson, skolchef, Doris Roslund lärare i förberedelseklass, Camilla Andersson skolsköterska. Foto: Carl-Johan Utsi.


Publicerad: 2017-06-05 09:06. Ändrad: 2017-06-05 09:08.


Kommun & Samhälle20 februari 2018

Utökade möjligheter för stipendier

Sedan 2015 har Jokkmokks kommun utdelat stipendier inom Barn-och Utbildningsnämndens område. Stipendiet har tilldelats personer som antagits till och påbörjat utbildningar mot lärare, förskollärare och fritidspedagog. -Nu utökas stipendiet till att även gälla för utbildningar mot samtliga yrkesområden där kommunen ser rekryteringsbehov, säger Caroline Johansson, personalchef vid Jokkmokks kommun. Stipendierna är en del i strategin för att underlätta organisationens framtida kompetensförsörjning.

Taggar: #Kommun, #Utbildning
Kommun & Samhälle15 februari 2018

Konstnären Carola Grahn - från Jokkmokk till NewYork

I den myllrande kreativa mångmiljonstaden New York arbetar den jokkmokksfödda konstnären Carola Grahn för att förstå och synliggöra samiska frågor. På lite avstånd, omgiven av andra med urfolksbakgrund som också kämpar för sina rättigheter, klarnar hennes bild. – Här får jag hjälp att förstå min egen historia, säger Carola Grahn som har tilldelats flera stipendium, däribland Svenska Byggnadsarbetareförbundets kulturstipendium.

Taggar: #Kommun, #Kultur, #Samiskt, #Politik
Kommun & Samhälle14 februari 2018

Folktandvården i Jokkmokk tar initiativ till ett bättre arbetssätt

Långa köer och tandläkarbrist – det innebär att vården måste leta nya sätt att jobba. I Jokkmokk har medarbetarna på Folktandvården på eget initiativ utvecklat ett nytt arbetssätt som gjort att de förkortat köerna avsevärt. – Det är ett jätteroligt sätt att arbeta, och våra patienter säger att det känns som om de har vunnit på Lotto, säger Ann-Louise Räty, som är enhetschef för Folktandvården i Jokkmokk.

Taggar: #Kommun, #Vård och omsorg
Kommun & Samhälle29 januari 2018

Samiskt hantverk från grunden - här lär sig eleverna duodji

Det är på Samernas utbildningscentrum duodjitraditionerna lever vidare. På slöjdlinjen, en tvåårig utbildning i samiskt hantverk, får ett trettiotal elever i varje årskurs lära sig grunderna i att skapa i skinn och textil eller trä och horn . Somliga gör det för det personliga intresset, andra gör det för att det är vad de vill ägna sig åt i framtiden. Nu är det dags för oahppijvuosádis – lulesamiska för elevutställning – och slutredovisning av elevernas projektarbeten.

Taggar: #Kommun, #Turism, #Kultur, #Utbildning, #Design & hantverk, #Samiskt, #Jokkmokks marknad
Visa fler nyheter