Näringsliv

Näringsliv08 november 2017

Lukta, smaka och lyssna på Jokkmokk – i Huddinge

För artonde året i rad arrangerades Jokkmokksdagarna i Huddinge. Dagarna, som ibland brukar kallas ”Jokkmokks marknad i miniatyr”, hade ett innehållsrikt program som innefattade såväl marknadsstånd som kulturarrangemang – modevisningar med Ateljé midnattssol, sagoläsning, föreläsningar och konserter med bland annat Kitok.

Taggar: #Nyhet, #Naringsliv, #Företagsamhet, #Design & hantverk, #Samiskt, #Besöksnäring, #Mötesplats
Näringsliv06 november 2017

Rusning till Jokkmokks monter på Seniormässan

Intresset för Jokkmokk som resmål var stort under Seniormässan i Stockholm. Destination Jokkmokks monter var fullt av besökare. – Vi känner att vi har så mycket att erbjuda den här målgruppen, och de verkade känna likadant, säger en nöjd Petra Holmbom, produkt- och affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Taggar: #Naringsliv, #Turism, #Företagsamhet, #Design & hantverk, #Besöksnäring, #Jokkmokks marknad
Näringsliv06 november 2017

Lennart Pittja etablerar uppmärksammade Sápmi Nature Camp i världsarvet Laponia

Den erfarne ekoturismentreprenören Lennart Pittja etablerar sin internationellt uppmärksammade nya verksamhet ”Sápmi Nature Camp – Arctic Indigenous life in Laponia” i Nábrreluokta, vid Stuor Julevädno/Stora Lule älv. - Jag har bestämt mig för att flytta till hjärtat av världsarvsområdet som är något alldeles extra i Sápmi och destinationen Swedish Lapland.

Taggar: #Naringsliv, #Företagsamhet, #Kultur, #Mat, #Samiskt, #Besöksnäring, #Innovationer, #Världsarvet Laponia, #Hållbarhet
Näringsliv20 oktober 2017

New York-designer gillar den genuina entreprenörsandan i Jokkmokk

Den internationella modestjärnan och glasögondesignern Stevie Boi har gästat Jokkmokk för andra gången och besökt lokala hantverkare och designers. Och han siktar på att komma tillbaka nästa år. – Han tycker att allt är så storslaget och genuint här, säger Silba Siidas Anna Kuhmunen som guidade Stevie Boi under hans två dagar långa besök.

Taggar: #Kommun, #Naringsliv, #Turism, #Företagsamhet, #Design & hantverk, #Besöksnäring
Näringsliv04 oktober 2017

Kåbdalis skidliftar satsar 90 miljoner på att utöka verksamheten

Mycket har hänt sedan den skidtokige läraren Lars Gunnarstedt byggde en egen lift i Kåbdalis. Drygt 50 år senare levererar verksamheten Sveriges längsta skidsäsong och världens bästa utförsåkare samlas årligen på den familjeägda anläggningen. Nu planeras nytt liftsystem, hotell, restauranger och butiker. - Det behövs mer av allt, säger vd Johan Gunnarstedt.

Taggar: #Naringsliv, #Turism, #Företagsamhet, #Friluftsliv, #Sport, #Besöksnäring
Näringsliv23 augusti 2017

Besöksnäringen i Jokkmokk når ny rekordnivå

Mellan åren 2015 till 2016 växte besöksnäringen i Jokkmokk med 9% till den nya rekordomsättningen på 291 miljoner kronor. I Turistekonomisk modell, TEM® summeras även 396 000 gästnätter, en ökning med hela 57 % sedan 2012. Under samma tidsperiod har 47 nya årsverken skapats, en ökning med 26% på fyra år. Sammantaget ökade hela regionen – destinationen Swedish Lapland med 5%.

Taggar: #Naringsliv, #Företagsamhet, #Besöksnäring, #Hållbarhet
Näringsliv25 maj 2017

Miljardinvestering i Inlandsbanan positiv för Jokkmokk, inlandet och Sverige

Inlandsbanan AB - som ägs av Jokkmokks kommun tillsammans med de övriga 18 kommunerna efter sträckningen - och den Australiensiska koncernen Macquarie har skrivit en gemensam avsiktsförklaring om att hitta former för samarbete och vidareutveckling av verksamheten. Macquarie som idag bland annat står bakom Arlanda Express och Arlandabanan menar att Inlandsbanan kan rustas upp genom investeringar via pensionsfonder och andra institutionella investerare.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring, #Innovationer, #Politik
Näringsliv23 mars 2017

Nytt besöksrekord för Jokkmokks marknad

46 067 besökte årets Jokkmokks Marknad. Det är 1 626 personer fler än 2016. Antalet besökare som kom med egen bil ökade stort, där marknadslördagen lockade flest. Det är endast jubileumsåret 2005 som totalt uppvisat fler besökare, men då räknades hela veckan in i statistiken. -De regionala besökarna bestämmer sig för att göra ett dagsbesök, kanske så sent som dagen innan, menar marknadsgeneralen Birgitta Nilsson som vet att temperaturen har betydelse för bilåkarna. I år var det idealiska -5 grader.

Taggar: #Besöksnäring, #Jokkmokks marknad
Näringsliv22 mars 2017

STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring
Näringsliv13 mars 2017

STF Saltoluokta lanserar [tjáhppismuorjje] – en egen öl med smak av kråkbär

STF Saltoluokta i Jokkmokksfjällen släpper i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix en pale ale med namnet Saltoluokta [tjáhppismuorjje]. Tjáhppismuorje är kråkbär på lulesamiska och ölen är smaksatt med kråkbär plockade av personalen vid STF Saltoluokta. Ölen kommer bara att kunna köpas på fjällstationen.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring, #Innovationer
Näringsliv29 november 2016

Besöksnäringen satsar på mer kunskap om värdskapets betydelse

Värdskap. Hur du blir bemött. Det är viktigt. Destination Jokkmokk satsar därför på en utbildning i värdskap för lokala aktörer. Entreprenören Eva Gunnare kommer verka som coach och inspiratör för att Jokkmokk ska bli en än trevligare och välkomnande plats att besöka och vistas i.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring
Näringsliv21 november 2016

17 nya besöksnäringsföretag

Den lokala besöksnäringsorganisationen Destination Jokkmokk jobbar hårt med att stimulera och attrahera lokala och externa företagare. –Vi har 17 nya företagsetableringar under det senaste året. Av dessa drivs 12 av kvinnor, säger P-O Lindroth, vd och projektkoordinator Destination Jokkmokk.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring
Näringsliv03 november 2016

Jokkmokks minimarknad i Huddinge populärt inslag

Huddingedagarna fortsätter att vara en succéhistoria för Jokkmokk. Folkligt, festligt och slutsålt är en enkel summering, men det kan också räknas in ett antal potentiella nya medborgare i årets sammanfattning. Samverkan mellan näringsliv, föreningar och kommunerna Huddinge och Jokkmokk är receptet bakom framgången.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring
Näringsliv25 augusti 2016

Besökare skapade 34 nya jobb

Mellan åren 2014 till 2015 växte näringen med 6% till rekordomsättningen 267 miljoner kronor. I Turistekonomisk modell, TEM® summeras 366 000 gästnätter, en ökning med 30 % sedan 2012. Under samma tidsperiod har 34 nya årsverken skapats i kommunen.

Taggar: #Företagsamhet, #Besöksnäring