Idétävling för unga skapar grund för ungt företagande

Den 27 april offentliggjordes vinnarna i idétävlingen InUngIn i Jokkmokk. Vinnare av de 20000 kronorna blev Emmelie Stuge, som presenterat ett barnbokskoncept som utspelar sig i Jokkmokk under de åtta årstiderna. Juryns motiverar priset som en idé som kan leda till många affärsmöjligheter och som kommer att bidra till att marknadsföra Jokkmokk. Kan gynna många branscher och ge fina spinn-off effekter.

Taggar: #Företagsamhet, #Kultur, #Ung, #Innovationer

Emmelie Stuge, som förra året kom på tredje plats i idétävlingen InUngIn är fantastiskt glad över att i år placerat sig på första plats:

– Det är väldigt roligt att bli uppmärksammad och jag har länge funderat på konceptet och har en hel del färdigskrivet hemma som jag läser för mina barn, berättar Emmelie

– Idén har väl uppkommit eftersom jag har egna barn och barn snöar ju ibland in på vissa saker, frågar mycket och är vetgiriga, fortsätter hon.

Huvudperson är räven Acke, som besöker autentiska platser och personer i Jokkmokk och Emmelie berättar att en dröm är att ge ut en serie av åtta böcker som utspelar sig under årets alla åtta årstider.

– lite som en reseguide där man kan romantisera hur mycket som helst om riktiga platser och saker som händer, berättar Emmelie

Emmelie har ständigt många saker på gång och tror att många liksom henne, tänker och funderar på olika idéer och att idétävlingen InUngIn kan innebär att man verkligen tar tag i sin kreativitet.

– Man sitter hemma med tankar och idéer men pratar aldrig om det eller tror det är något av värde. Då kan idétävlingen fungera som en puff i rätt riktning.

Prissumman på tjugotusen kronor är ett välkommet tillskott som startbidrag för Emmelie.

– går jag vidare med min idé kommer det behövas en del kapital i början för illustrationer, berättar hon.

På andra plats i tävlingen kom Leila Nutti med en idé om att anordna Sápmis första renhunds-vallningstävling – något som är stort i Finland. Juryn motiverar sitt beslut med att idén kommer lyfta Jokkmokks marknad och locka till sig ännu fler nya besökare. Nya reseanledningar till marknaden. Denna tävlingsform är väldigt stor i Finland, men finns inte i Sverige. Unik möjlighet för denna idén.

Tredjeplatsen kneps av Elsa Åström, Emilia Nilsson och Ealla-Saara Kuhmunen för en idé om att skapa en isväg på Talvatis – ett perfekt komplement till Jokkmokks utomhusaktiviteter. Bra för såväl lokalbefolkning som för turister, var juryns motivering.

InUngin är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år. I år har konceptet exporterats och fler kommuner i Norrbotten arrangerar tävlingen. Vinnarna i respektive kommun möts sedan i en regional final i december.

– Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, berättar Sandra Cerboni som är projektledare på näringslivsbolaget Strukturum.

– I år kunde vi via projektet North Business Arena också lyfta upp tävlingen en nivå, göra den större och öppna upp för ännu fler unga idéer. De åtta kommunerna som ingår i North Business Arena som arrangerar tävlingen under 2017 och samtliga förstaprisvinnare kommer tävla i en regional final som hålls i Jokkmokk den 8 december, avslutar Sandra.

Bild: Emmelie Stuge, vinnare av idétävlingen InUngIn Jokkmokk 2017.

Text och foto: David Björkén


Publicerad: 2017-05-24 15:40. Ändrad: 2017-05-24 15:45.


Näringsliv08 november 2017

Lukta, smaka och lyssna på Jokkmokk – i Huddinge

För artonde året i rad arrangerades Jokkmokksdagarna i Huddinge. Dagarna, som ibland brukar kallas ”Jokkmokks marknad i miniatyr”, hade ett innehållsrikt program som innefattade såväl marknadsstånd som kulturarrangemang – modevisningar med Ateljé midnattssol, sagoläsning, föreläsningar och konserter med bland annat Kitok.

Taggar: #Nyhet, #Naringsliv, #Företagsamhet, #Design & hantverk, #Samiskt, #Besöksnäring, #Mötesplats
Näringsliv07 november 2017

Odd Molly-grundaren hyllar Jokkmokk

Per Holknekt är entreprenören, designern och föreläsaren som är mån om att leverera något som lämnar ett avtryck. Men platsen och andan i Jokkmokk lämnade ett avtryck i honom efter hans föreläsningar i Norrbotten. – Jag har tusen referensramar, och det var en sällsynt härlig upplevelse att komma till Jokkmokk, säger han.

Taggar: #Kommun, #Naringsliv, #Företagsamhet, #Mötesplats
Näringsliv06 november 2017

Rusning till Jokkmokks monter på Seniormässan

Intresset för Jokkmokk som resmål var stort under Seniormässan i Stockholm. Destination Jokkmokks monter var fullt av besökare. – Vi känner att vi har så mycket att erbjuda den här målgruppen, och de verkade känna likadant, säger en nöjd Petra Holmbom, produkt- och affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Taggar: #Naringsliv, #Turism, #Företagsamhet, #Design & hantverk, #Besöksnäring, #Jokkmokks marknad
Näringsliv06 november 2017

Lennart Pittja etablerar uppmärksammade Sápmi Nature Camp i världsarvet Laponia

Den erfarne ekoturismentreprenören Lennart Pittja etablerar sin internationellt uppmärksammade nya verksamhet ”Sápmi Nature Camp – Arctic Indigenous life in Laponia” i Nábrreluokta, vid Stuor Julevädno/Stora Lule älv. - Jag har bestämt mig för att flytta till hjärtat av världsarvsområdet som är något alldeles extra i Sápmi och destinationen Swedish Lapland.

Taggar: #Naringsliv, #Företagsamhet, #Kultur, #Mat, #Samiskt, #Besöksnäring, #Innovationer, #Världsarvet Laponia, #Hållbarhet
Visa fler nyheter