Jokkmokk bäst i länet på nyföretagsamhet

Jokkmokks kommun går som en gasell i mätningar av företagsamhet. I den nyligen publicerade Nyföretagarbarometern klättrar Jokkmokk 53 placeringar och ligger nu på plats 35 bland alla kommuner i Sverige. En ökning på nästan 30 procent jämfört med 2015.

Nyföretagarbarometerns statistik stärker Jokkmokks position som nummer ett i Norrbotten.

-Resultatet är mycket glädjande och stärker ytterligare Jokkmokks tydliga entreprenöriella prägel, säger Ulf Hägglund vd på Strukturum, Jokkmokks näringslivsbolag.

Nyföretagarbarometern har rankat länets kommuner efter antal nyregistrerade företag per 1000 invånare och för 2016 leder Jokkmokks kommun med 6,9 företag och placerar sig därmed precis på riksgenomsnittet, klart över länsgenomsnittet på 4,8 företag per 1000 invånare.

-Jokkmokks kommun toppar sedan tidigare statistiken över företagsamhet i länet med 18,6 procent företagsamma personer, vilket motsvarar var femte person. Detta är klart över länsgenomsnittet på 10,5 procent. Jokkmokk har dessutom länets högsta företagsamhet bland såväl kvinnor som unga enligt Svenskt Näringsliv, berättar Ulf Hägglund.

En del av förklaringen ligger i näringslivsbolaget Strukturum. Bolaget ägs tillsammans av Jokkmokks kommun, Vattenfall AB, Företagarna i Jokkmokk och Sparbanken Nords Näringslivsstiftelse och arbetar med att utveckla och vitalisera näringslivet i kommunen. Tillsammans med andra organisationer och aktörer skapas även ett stort och relevant nätverk som är av stor nytta för entreprenörerna i kommunen.

Anna Kuhmunen som driver Silba Siida har tidigare arbetat hos Icehotel och Abisko Turism och efter barnledighet har hon haft funderingar på att starta ett företag eftersom hon visste att det fanns en efterfrågan på upplevelser med fokus på den samiska kulturen.

För att få hjälp att komma igång och få användbara råd, vände sig Anna till Strukturum

-Jag gick dit med en idé och kom ut som en företagare, förklarar Anna

Anna Kuhmunen menar också att samhälls- och näringslivsklimatet i Jokkmokk främjar företagare:

-Jag upplever att man i Jokkmokk är bra på att jobba tillsammans mot samma mål. Företag, organisationer och privatpersoner samverkar, man är en del av en större helhet.

Besöksnäringen är ett utmärkt exempel på ett område där det sker stor tillväxt av nya företag. Under det senaste året har 17 nya företag startats i Jokkmokk inom Destination Jokkmokks affärsutvecklingsprojekt. 12 av dessa har startats av kvinnor.

Att Jokkmokk toppar Svenskt Näringslivs studie när det gäller företagande bland kvinnor är också effekten av ett långvarigt och strukturerat arbete med nätverkande och projekt med jämställdhetsfokus som pågått inom Strukturum sedan 2008.

Företagsamhet är viktigt för Jokkmokk och privata företag sysselsätter omkring 1400 personer i kommunen, vilket genererar 230 miljoner kronor i skatteintäkter. Det ser dock även positivt ut för övriga Norrbotten. Enligt Nyföretagarbarometern ökade nyföretagandet i Norrbotten med hela 14,9 procent, vilket är betydligt högre än genomsnittet för hela landet på 6,4 procent.

Tabell. Nyföretagarbarometerns ranking avseende nyföretagande i Norrbotten. (företag per 1000 invånare)

1 Jokkmokk 6,9

2 Luleå 6,0

3 Kiruna 5,0

4 Överkalix 5,0

5 Kalix 4,7

6 Haparanda 4,5

7 Piteå 4,4

8 Boden 4,1

9 Gällivare 3,8

10 Pajala 3,6

11 Arvidsjaur 3,6

12 Arjeplog 3,5

13 Älvsbyn 3,4

14 Övertorneå 3,3

BILD: Anna Kuhmunen med sina hundar


Publicerad: 2017-03-01 11:59. Ändrad: 2017-03-01 12:02.


Näringsliv25 april 2017

K&M in bageri och lanthandel, Kåbdalis Årets Landsbygdsföretagare

I över 200 år har Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten uppmärksammat duktiga företagar- och landsbygdsgärningar. Vid årsmötet den 22 april prisades årets landsbygdsinsatser där Kicki Unga Bäckman och Marie Nygårds som driver K&M in bageri och lanthandel i Kåbdalis tilldelades priset som Årets Landsbygdsföretagare med motiveringen: ”Med sin entusiasm, framåtanda och företagande är Kicki och Marie goda ambassadörer för landsbygdens företag”.

Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Näringsliv29 mars 2017

Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

Visa fler nyheter