Populära Jokkmokks Korv utökar sina lokaler i Jokkmokk

Jokkmokks Korv grundades 1945 av Johan Wilhelm Johansson med en tydlig vision om att skapa den bästa falukorven genom att bara använda de allra bästa köttdetaljerna. Tidigare i år tillkännagavs det att Jokkmokks Korv signerat ett tioårigt avtal med Atria, något som nu innebär att Jokkmokks Korv är på väg att expandera i nya lokaler för att kunna uppfylla Atrias produktionskrav.

Taggar: #Företagsamhet, #Innovationer

På den svenska marknaden har Jokkmokks Korv en särställning som en liten, familjär och kvalitetsmedveten producent med en vision om att inte tumma på kvalitet. 

– Vi har alltid haft en hög målbild och en vision om att bli bäst på det vi gör och att utnyttja Jokkmokks starka varumärke med ren luft, fantastisk natur och spännande kultur, berättar Magnus Kvickström, som sedan 1993 styrt skutan.

I början var det tuffa år och det tog ett antal år innan verksamheten började ta fart.

– Man brukar säga sju svåra år, men för oss var det betydligt fler än så i början, säger Magnus

1995 flyttade de in i nya lokaler och Magnus kunde anställa den första personen. Det var dock inte förrän 2004 som verksamheten tog fart ordentligt.

– Vi blev kontaktade av Ridderheims i Göteborg. De ville ha ett norrländskt kvalitetskoncept och hörde av sig till oss. Vi var dock noga med att betona att vi inte ville samarbeta på vilka villkor som helst men de presenterade sin tanke och sålde egna fantastiska skinkor så vi inledde ett samarbete, berättar Magnus

– Samarbetet med Ridderheims innebar att omsättningen ökade med 90 % under första året och vi blev etablerade i hela landet, fortsätter han.

Efter några år blev Ridderheims uppköpta av Atria, en stor aktör som äger varumärken som Arboga pastej och Sibylla. Initialt fanns en oro om vad uppköpet skulle leda till, men enligt Magnus hade de ett så bra samarbete med Ridderheims att köparna hörde av sig till Jokkmokks korv för att förankra att de var okej med affären.

– De ringde upp oss och kollade att vi var okej med affären och det nya samarbetet har gått så bra, att vi nu fått till ett tioårigt avtal, berättar Magnus.

Det nya avtalet tillkännagavs tidigare i år och innebär att Jokkmokks korv nu måste expandera.

– Vi har köpt grannlokalerna. Vi har krav att producera vissa nivåer från Atria, vilket innebär att vi behöver expandera, säger Magnus som dock är noga med att betona att de och Atria är överens om att konceptet och kvaliteten måste bibehållas.

– På sikt hoppas vi kunna omsätta hundra miljoner och ha 35 anställda inom en femårsperiod, säger Magnus.

– Men större än så vill vi nog inte bli. Jag vill ha kvar det familjära företaget och det finns gränser för hur stor man kan bli innan den känslan förloras, fortsätter han.

Jokkmokks korv är kanske mest känt för sin falukorv som vunnit flera priser i chark-SM, men i södra Sverige är den samiskt rökta skinkan en populär produkt. För Magnus är det viktigt att ständigt ha nya utmaningar och den senaste handlar om att kombinera det bästa från Jokkmokk, med traditionella Italienska och Spanska metoder för att lufttorka skinka.

– Vi har två italienare som kommer upp snart för att hjälpa till med metoderna och vi har själva varit nere på studiebesök, berättar Magnus som tror att klimat- och miljöförutsättningarna är optimala i Jokkmokk.

– Vi har väldigt ren luft och det är inte för varmt, något som är viktigt för kvaliteten, menar Magnus.

Just naturen och luften är något han kommer in på flera gånger.

– Jokkmokk har ett väldigt starkt varumärke i det. Vi hade nog aldrig kunnat vara där vi är nu om vi hade funnits i någon annan stad. För oss är det väldigt viktigt att det bibehålls, menar han.

Överlag tycker Magnus att det är bra att driva företag i Jokkmokk.

– Näringslivsbolaget Strukturum har varit till otroligt stor hjälp under alla år, menar han och fortsätter.

– Det svåraste för oss är dock rekrytering, det är väldigt svårt att hitta erfarna charkuterister, ett hinder vi måste försöka lösa.

Fakta: Atria Scandinavia ingår i den finska koncernen Atria Abp, som är ett av de största livsmedelsföretagen i Skandinavien, Ryssland och Baltikum. I Atria ingår förutom Jokkmokks Korv, även kända varumärken som Lithells, Sibylla, Lönneberga, Pastejköket, Arbogapastej och Onsalakorv.

Bildtext: Magnus Kvickström, ägare Jokkmokks Korv och Rökeri

Text och foto: David Björkén


Publicerad: 2017-06-12 13:49. Ändrad: 2017-06-12 13:58.


Näringsliv08 november 2017

Lukta, smaka och lyssna på Jokkmokk – i Huddinge

För artonde året i rad arrangerades Jokkmokksdagarna i Huddinge. Dagarna, som ibland brukar kallas ”Jokkmokks marknad i miniatyr”, hade ett innehållsrikt program som innefattade såväl marknadsstånd som kulturarrangemang – modevisningar med Ateljé midnattssol, sagoläsning, föreläsningar och konserter med bland annat Kitok.

Taggar: #Nyhet, #Naringsliv, #Företagsamhet, #Design & hantverk, #Samiskt, #Besöksnäring, #Mötesplats
Näringsliv07 november 2017

Odd Molly-grundaren hyllar Jokkmokk

Per Holknekt är entreprenören, designern och föreläsaren som är mån om att leverera något som lämnar ett avtryck. Men platsen och andan i Jokkmokk lämnade ett avtryck i honom efter hans föreläsningar i Norrbotten. – Jag har tusen referensramar, och det var en sällsynt härlig upplevelse att komma till Jokkmokk, säger han.

Taggar: #Kommun, #Naringsliv, #Företagsamhet, #Mötesplats
Näringsliv06 november 2017

Rusning till Jokkmokks monter på Seniormässan

Intresset för Jokkmokk som resmål var stort under Seniormässan i Stockholm. Destination Jokkmokks monter var fullt av besökare. – Vi känner att vi har så mycket att erbjuda den här målgruppen, och de verkade känna likadant, säger en nöjd Petra Holmbom, produkt- och affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Taggar: #Naringsliv, #Turism, #Företagsamhet, #Design & hantverk, #Besöksnäring, #Jokkmokks marknad
Näringsliv06 november 2017

Lennart Pittja etablerar uppmärksammade Sápmi Nature Camp i världsarvet Laponia

Den erfarne ekoturismentreprenören Lennart Pittja etablerar sin internationellt uppmärksammade nya verksamhet ”Sápmi Nature Camp – Arctic Indigenous life in Laponia” i Nábrreluokta, vid Stuor Julevädno/Stora Lule älv. - Jag har bestämt mig för att flytta till hjärtat av världsarvsområdet som är något alldeles extra i Sápmi och destinationen Swedish Lapland.

Taggar: #Naringsliv, #Företagsamhet, #Kultur, #Mat, #Samiskt, #Besöksnäring, #Innovationer, #Världsarvet Laponia, #Hållbarhet
Visa fler nyheter