Rusning till Jokkmokks monter på Seniormässan

Intresset för Jokkmokk som resmål var stort under Seniormässan i Stockholm. Destination Jokkmokks monter var fullt av besökare. – Vi känner att vi har så mycket att erbjuda den här målgruppen, och de verkade känna likadant, säger en nöjd Petra Holmbom, produkt- och affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Taggar: #Naringsliv, #Turism, #Företagsamhet, #Design & hantverk, #Besöksnäring, #Jokkmokks marknad

Att skapa nyfikenhet för vad Jokkmokk har att erbjuda var huvudanledningen till att Destination Jokkmokk, tillsammans med Elina Kuhmunen från Ájtte, Jokkmokks marknads Birgitta Nilsson och Anna Kuhmunen från Silba Siida, valde att delta vid årets Seniormässa i Stockholm – bland annat för att kunna sälja in Jokkmokks julmarknad.

På mässan var trycket på Destination Jokkmokks monter stort.

- Det var fullt i vår monter i stort sett hela tiden, ibland fick vi till och med stå utanför. Vi hade tävlingar med priser donerade från våra företag, och smakprover som var väldigt uppskattade, berättar Beatrice Isaksson, kommunikatör på Destination Jokkmokk.

 

Filtvinnare

Siv Holmqvist, Stockholm, vann den härliga Stoorstålkafilten som var förstapris i tävlingen och som levererades hem till henne! Tävlingen gick ut på att svara på fyra frågor om destinationen Jokkmokk, bland annat vad världsarvet heter och hur man ser att något är äkta sameslöjd.. Foto: Beatrice Isaksson. 

 

- Seniormässans målgrupp passar Jokkmokk, framför allt för att de söker en viss typ av natur- och kulturupplevelser som Jokkmokk kan erbjuda, konstaterar Petra Holmbom, produkt- och affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Seniormässan riktar sig till personer som vill ”inspireras till att leva ett aktivt liv och upptäcka någonting nytt igen”. Resande som drivs av en önskan att uppleva kultur, traditioner och kombinera det med lärande är det drivkraftssegment som Visit Sweden kallar ”nyfikna upptäckare” och som är en viktig målgrupp för Jokkmokk.

- Den internationella resenären vill gärna uppleva snö och vintersäsong. Marknaden som vi möter på Seniormässan är ännu mer fokuserad på kulturupplevelser. Det innebär en möjlighet att öka beläggningen på våra boenden under traditionella lågsäsonger. De har möjlighet att resa när som helst under året, säger Petra Holmbom.

Enligt TEM, den turistekonomiska rapporten som mäter besöksnäringens tillväxt, har den turistiska omsättningen ökat med 52% under de senaste tio åren. Mellan 2015 och 2016 växte besöksnäringen i Jokkmokk med 9%. Av de turistiska övernattningarna 2016 var 82% svenska.

- Målgruppen som vi träffade på Seniormässan efterfrågar sådana produkter som vi kan erbjuda i Jokkmokks marknad, julmarknaden, Ájtte och den fjällbotaniska trädgården, menar Petra Holmbom.

I Destination Jokkmokks monter fick de bland annat frågor om julmarknaden, hur man reser till Jokkmokk på ett lämpligt sätt och hur man får tag i boende under vintermarknaden. De olika hantverksprodukterna som visades upp i montern, som hjortronsirap från Jokkmokks bär och saltripor från Jokkmokks Tenn & Silver, väckte också intresse.

Monter

Destination Jokkmokks monter på Seniormässan. Särskilt hantverket väckte nyfikenhet. Foto: Beatrice Isaksson.

 

Bland mässbesökarna fanns Eva Andersén Karlsson som bland annat smakade på det torkade renköttet.

- Det var en inbjudande och intressant monter, fin slöjd och mycket trevliga representanter. Visst väckte den vår reslust, vi har varit i Jokkmokk tidigare och återvänder gärna, säger Eva Andersén Karlsson.

 

FAKTA:

Visit Sweden har sedan 2005 genomfört målgruppsanalyser i syfte att rikta marknadsföring mot utvalda målgrupper. Den senaste större undersökningen genomfördes under våren 2015 på drygt 10 000 globala resenärer. Utifrån dessa intervjuer har Visit Sweden identifierat tre olika drivkraftssegment, som särskiljer sig genom de drivkrafter de har för att resa på semester till Sverige. ”Den nyfikna upptäckaren” vill upptäcka det genuina Sverige och vill lära sig om kulturen, maten och livsstilen. 


Publicerad: 2017-11-06 15:50. Ändrad: 2017-11-06 16:08.


Näringsliv08 november 2017

Lukta, smaka och lyssna på Jokkmokk – i Huddinge

För artonde året i rad arrangerades Jokkmokksdagarna i Huddinge. Dagarna, som ibland brukar kallas ”Jokkmokks marknad i miniatyr”, hade ett innehållsrikt program som innefattade såväl marknadsstånd som kulturarrangemang – modevisningar med Ateljé midnattssol, sagoläsning, föreläsningar och konserter med bland annat Kitok.

Taggar: #Nyhet, #Naringsliv, #Företagsamhet, #Design & hantverk, #Samiskt, #Besöksnäring, #Mötesplats
Näringsliv07 november 2017

Odd Molly-grundaren hyllar Jokkmokk

Per Holknekt är entreprenören, designern och föreläsaren som är mån om att leverera något som lämnar ett avtryck. Men platsen och andan i Jokkmokk lämnade ett avtryck i honom efter hans föreläsningar i Norrbotten. – Jag har tusen referensramar, och det var en sällsynt härlig upplevelse att komma till Jokkmokk, säger han.

Taggar: #Kommun, #Naringsliv, #Företagsamhet, #Mötesplats
Näringsliv06 november 2017

Lennart Pittja etablerar uppmärksammade Sápmi Nature Camp i världsarvet Laponia

Den erfarne ekoturismentreprenören Lennart Pittja etablerar sin internationellt uppmärksammade nya verksamhet ”Sápmi Nature Camp – Arctic Indigenous life in Laponia” i Nábrreluokta, vid Stuor Julevädno/Stora Lule älv. - Jag har bestämt mig för att flytta till hjärtat av världsarvsområdet som är något alldeles extra i Sápmi och destinationen Swedish Lapland.

Taggar: #Naringsliv, #Företagsamhet, #Kultur, #Mat, #Samiskt, #Besöksnäring, #Innovationer, #Världsarvet Laponia, #Hållbarhet
Näringsliv24 oktober 2017

Kåbdalis först ut med öppna backar i norr - åk skidor på höstlovet

I Kåbdalis erbjuds skidåkning under höstlovet. - Vi får ett extra sportlov i år, säger Johan Gunnarstedt, VD för Kåbdalis skidliftar.

Taggar: #Naringsliv, #Turism, #Kultur, #Friluftsliv, #Äventyr, #Sport
Visa fler nyheter