STF Saltoluokta – driven aktör i entreprenörsklustret kring världsarvet Laponia

Lagom inför vintersäsongen 2017 presenterade STF Saltoluokta en egen pale ale, smaksatt med kråkbär plockad av personalen och framtagen i samarbete med Tjers bryggeri i Överkalix. Att det är just STF Saltoluokta som skapar en egen öl är på sätt och vis självklart. Det är så det fungerar i klassiska ”Salto” – vägen från idé till verklighet är kort. Det finns en tradition av entreprenörsanda och innovation som präglar fjällstationen.

STF Saltoluokta är en unik fjällstation som i över ett århundrade haft en särskild plats i många fjällresenärers hjärtan. Naturen och närheten till de ikoniska nationalparkerna Sarek, Badjelánnda och Stora Sjöfallet är påtaglig, men de som besöker ”Salto” första gången, slås nog av den starka kulturella prägeln och den familjära känslan man får.

Fjällstationen ligger i nära anknytning till samevistet Sáltoluokta, där renskötarfamiljer bor och verkar under stora delar av året.

– Det råder en anda av samverkanskultur mellan fjällstationen och vistet som vi alla vinner på, berättar Johan Påve, som är inne på sitt sextonde år som platschef vid anläggningen.

Genom åren har STF Saltoluokta i än högre grad befäst sin starka kulturella prägel. Folkmusikfestivalen är vid det här laget legendarisk och varje år reser många människor till anläggningen för att i fonden av världsarvet Laponia insupa kultur och historia. Därför är det så självklart att just STF Saltoluokta gör en egen öl, smaksatt av det som finns runt hörnet.

Saltolukta har sedan något år serverat öl från Tjers bryggeri i Överkalix och under sommaren kom idén upp om de inte tillsammans med bryggeriet skulle försöka skapa en egen öl. En öl som symboliserar såväl platsen som den anda av innovation som råder.

Exakt hur tankarna gick är oklart men Johan Påve berättar:

– Vi hade designat en egen öletikett på ett gällivareöl för en tio år sedan, men nu ville vi gå ett steg längre och skapa något med ursprung här från platsen. Vi kände ju redan Frida Andersson på Tjers och började diskutera om det fanns något i trakten som vi kunde använda. Hjortron, kvanne, skvattram och kråkbär kom på tal och då kråkbär har en speciell karaktär och är tacksamma att jobba med, så blev det så, fortsätter Johan

Kråkbär har en speciell besk ton och en viss strävhet som passar väldigt bra i en pale ale, som redan har en del beska. Pale ale är en överjäst öltyp som har en mycket gammal historia och Saltoluoktas kråkbärs-pale ale är smaksatt med en bärjuice på kråkbär. Ölen har ett finbubbligt skum som står länge och en fin beska med subtila toner av kråkbär som aldrig tar överhanden. Ett mycket bra matöl!

– Beskan gör att ölen passar väldigt bra till mat med sälta, sån mat som vi har mycket av i de lokala mattraditionerna, berättar Frida Andersson, bryggmästare på Tjers bryggeri

Entreprenörsanda, kreativitet och ständig innovation

Det finns en tydlig entreprenörsanda i Saltoluokta som präglas av samarbete, kreativitet och innovation på fjällstationen. Det är en ständigt nyfiken rörelse; en kulturell- och historisk upptäckarlust som dock aldrig lämnar myllan – naturen finns alltid där och skapar ett sammanhang för verksamheten.

För Johan Påve är det viktigt att förvalta den ekoturistiska profil som Saltoluokta har. Upplevelser med fokus på natur, kultur och historia är det som gör ”Salto” unikt och varje höst träffas anläggningens anställda för att i grupparbeten på ett kreativt sätt planera nästkommande säsong.

– Det brukar komma upp idéer om allt från hur man ska montera hyllor på rummen, till upplevelsepaket, vi har ett ramverk med natur, kultur, historia i fokus och jobbar mot våra målgrupper som främst är barnfamiljer och lite äldre par med utflugna par, men vi försöker tänka brett och innovativt, fortsätter Johan Påve.

De senaste åren har beläggningen på anläggningen ökat. En förändring som Johan Påve märkt av är dessutom att det är allt fler yngre i 20-25 årsåldern som vandrar i fjällen.

– Det finns uppenbarligen en trend i att yngre kompisgäng vill sticka ut och fjällvandra i högre utsträckning än tidigare. Och jag tror att den gruppen kommer växa ytterligare de närmaste åren och till viss del förändra fjällturismen, säger Johan.

Johan menar också att friluftslivet i allt högre grad än tidigare blivit prylorienterat.

– Många är väldigt teoretiskt pålästa och har de senaste grejerna. Tältandet verkar också öka i popularitet – vi har en tydlig ökning av passagerarantal på båten från Kebnats, men inte motsvarande ökning i beläggning på stationen, berättar han.

Foto: STF Saltoluokta ligger vackert vid Langas. Foto: David Björkén

Hållbarhet en väldigt viktig fråga för STF Saltoluokta

För Johan Påve är hållbarhet viktigt och betonar att det handlar mycket om att se helheten, att det är jätteviktigt att landsbygden ska få leva och att det ska finnas arbeten.

– Det är centralt för oss, säger Johan och fortsätter:

– Vi försöker köpa in ekologiska och kravmärkta produkter, men vi prioriterar närproducerat. Om vi skulle köpa in ekologiska lingon och blåbär så hade vi varit tvungna att köpa odlade bär. Då tycker vi det är bättre att handla lokalt och småskaligt. Vi köper renkött från Utsi Ren och Sápmi Ren & Vilt. Fisken köper vi från grannbyn Björkudden och är fiskad här i Langas och Akkajaure, berättar Johan

Det finns en ärlighet i hur Johan Påve resonerar. En genuin omtanke om att prioritera de lokala leverantörerna och att agera hållbart. Detta anknyter också på något sätt till platsens kulturhistoriska själ; att leva och verka i så stor samklang med naturen som möjligt.

Saltoluokta ligger vackert i Stora Luleälvs dalgång nästan på gränsen till världsarvet Laponia som förvaltas av Laponiatjuottjudus som betyder Laponiaförvaltningen, en lokal organisation bestående av samebyarna i Laponia, länsstyrelsen, naturvårdsverket och kommunerna i Jokkmokk och Gällivare.

Laponia har som resmål börjat att etablera sig hos besökarna och det har uppstått ett kluster av företag inom besöksnäringen i anslutning till världsarvet. Förutom STF och Badjelánnda Laponia Turism, som driver stugor inne i själva Laponia, ligger några anläggningar längs vägen västerut, bland annat Laponiatjuottjudus egna Naturum som ligger lättillgängligt nära Stora Sjöfallet.

Johan Påve betonar dock att STF kan tillhandahålla boende, men innehållet – det stora mervärdet i upplevelserna, måste komma från lokalbefolkning och lokala entreprenörer som exempelvis upplevelse- och guideföretag som besitter unika nedärvda erfarenheter och spetskompetens inom sina områden.

Foto: Jore Wikström, Johan Påve, Elin Strannegård, Julia Palo, Emilia Persson vid STF Saltoluokta

Text: David Björkén


Publicerad: 2017-03-22 09:10. Ändrad: 2017-03-22 09:21.


Näringsliv25 april 2017

K&M in bageri och lanthandel, Kåbdalis Årets Landsbygdsföretagare

I över 200 år har Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten uppmärksammat duktiga företagar- och landsbygdsgärningar. Vid årsmötet den 22 april prisades årets landsbygdsinsatser där Kicki Unga Bäckman och Marie Nygårds som driver K&M in bageri och lanthandel i Kåbdalis tilldelades priset som Årets Landsbygdsföretagare med motiveringen: ”Med sin entusiasm, framåtanda och företagande är Kicki och Marie goda ambassadörer för landsbygdens företag”.

Näringsliv12 april 2017

Drivers Paradise – en del i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser

Under våren har Jokkmokk och Drivers Paradise gästats av bland andra den italienska däckjätten Pirelli. Verksamheten är navet i en nätverksekonomi runt arktiska körupplevelser som skapar synergieffekter och möjlighet för tillväxt inom besöksnäringens många skilda områden.

Näringsliv31 mars 2017

Samiska aktörer vill göra Jåhkåmåhke/Jokkmokk till internationellt centrum för samiska upplevelser

Ett samiskt besöksnäringskluster med ett 15-tal aktörer har formaliserat sin samverkan för att tillsammans bidra till att öka antalet internationella besökare i kommunen. –Tillsammans utvecklar de nya produkter som paketeras tillsammans under samiska teman. Paketen ska enkelt kunna köpas genom gemensamt digitalt bokningsverktyg och upplevas på plats redan i sommar, säger Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Näringsliv29 mars 2017

Jokkmokks framgångsrika idétävling för unga sprids vidare i Norrbotten

InUngIn är en idétävling för alla Jokkmokksbor mellan 18-30 år som har nya idéer. Nytt för i år är att konceptet även arrangeras i fler kommuner i Norrbotten, där vinnaren i respektive kommun möts i en regional final i december. -Idétävlingen är en i raden av Jokkmokks näringslivsbolag Strukturums strategiska insatser för att stimulera ungas företagsamhet. Vi ser att Jokkmokks koncept InUngIn kan agera som ett viktigt insteg för att utveckla en egen affärsidé, säger Sandra Cerboni, projektledare.

Visa fler nyheter