Kontaktperson

En kontaktperson är någon som umgås och hittar på aktiviteter tillsammans med ett barn eller tonåring.

Behovet kan se mycket olika ut, men gemensamt är behovet av en trygg vuxen som stöd och komplement till de övriga vuxna som finns runt omkring.

När och var man träffas och vad man hittar på gör man upp tillsammans. Det kan till exempel handla om att gå på bio, gå ut och äta, promenera, träffas hemma hos varandra, baka tillsammans m.m.

Hur får jag en kontaktperson och vad kostar det?

En kontaktperson kan inte tillsättas mot någons vilja. Det är socialkontoret som gör en bedömning av ditt behov och fattar beslut om hjälp. Kontaktperson är kostnadsfritt för dig som beviljas hjälp.

Hur blir man kontaktperson?

En kontaktperson fungerar som ett stöd och vän till ett barn eller en tonåring några timmar per vecka eller månad. De flesta med tid och engagemang kan bli kontaktpersoner. Du behöver ingen speciell utbildning men det är ett plus om du har det.

Det är viktigt att man är intresserad av andra människor, att man vill och kan samarbeta med olika människor, att man klarar av krångliga och konfliktfyllda situationer som ibland kan uppstå, att man kan ställa upp under en längre period och inte har näraliggande "flyttplaner".

Som kontaktperson utreds man av socialsekreterare och registerutdrag inhämtas från olika myndigheter efter medgivande.

En kontaktperson har tystnadsplikt, dvs. får inte berätta, utan medgivande, om den person man är eller har varit kontaktperson för.

Vilka är det som behöver kontaktpersoner?

Det kan till exempel vara ett barn som behöver mer stimulans än vad mamma eller pappa har möjlighet att ge. Kontaktpersonen kanske tar med barnet eller tonåringen på någon aktivitet eller är i en vardaglig kontakt helt enkelt en trygg förebild och god lyssnare.

Ersättning

Ersättningen till kontaktpersonen är uppdelad i två delar. En arvodesdel som är beskattningsbar och en omkostnadsersättning som är skattefri och ska täcka de utgifter man har i samband med uppdraget. Hur stort arvode man får beror på hur ofta man träffas, allt från dagligen, en gång i veckan till mer sällan. Summan man får baseras på Svenska Kommunförbundets rekommendationer, som är likartade över hela Sverige.

Ta del av andras erfarenheter

På Socialstyrelsens webbplats mininsats.se kan du ta del av olika berättelser om hur det är att vara kontaktperson.


Publicerad: 2018-02-12 08:20. Ändrad: 2018-02-12 08:31.

Kontakter

Åsa Nilsson

Handläggare/Socialsekreterare

Telefon: 0971-17152
Epost:
asa.nilsson@jokkmokk.se

Ylva Stenman

Handläggare/Socialsekreterare

Telefon: 0971-17123
Epost:
ylva.stenman@jokkmokk.se

Sara Fjellström

Handläggare/Socialsekreterare

Telefon: 0971-17124
Epost:
sara.fjellstrom@jokkmokk.se