Blommande handel firar 40

Det är bråda dagar på Hedlunds Handelsträdgård i Mattisudden. Odlingssäsongen går in för grand finale och de färgsprakande sommarblommorna drar till sig kunder från alla håll.

Taggar:

"Det är så vansinnigt roligt med blommor", säger ägaren Lotta Hedlund, som 1996 tog över verksamheten efter sin far Sven-Åke Hedlund.

I dag är det knappt någon som minns att denna blomstrande handel startade som tomatodling för 40 år sedan.Det var ingen lönsam historia. Tomaterna skulle ha samma storlek annars klassades de som andra sortering och förtjänsten blev därefter. Parallellt började Lottas pappa odla lite sommarblommor, vilket visade sig ha större potential. Efter tio år åkte tomatplantorna ut och istället fylldes växthusen med blommor.

I dag har intresset för trädgård nästan exploderat, i takt med mängden trädgårdstidningar och odlingsprogram på tv. Kunderna har blivit mer medvetna och frågar efter mer än bara tagetes och petunia.

”Gräs är populärt och, förstås, ampelväxter. Man får mycket färgprakt i en enda kruka. Kryddor har också blivit stort på senare år", säger Lotta Hedlund, som konstaterar att även pelargon ökar i popularitet varje år. Däremot frågar knappt någon efter begonia, som förut var en storsäljare.

Frösådden börjar under andra halvan av februari, då snön och kylan är som värst. I mars kommer mängder av sticklingar, som ska skolas om, en och flera gånger.

”Sedan mars har det varit jobb sju dagar i veckan, med omskolning, passning och vattning. Vi har planterat 3500 amplar och mellan 35 och 40 000 sommarplantor", säger Lotta Hedlund.

Utan kollegan Linda Sundqvist, som varit säsongsanställd de senaste tio åren, vore det en omöjlig uppgift. Det är ett tungt fysiskt arbete som sliter på kroppen. Det känns både här och där. Utmaningen är att orka hålla på, år efter år. Lotta tar beslut för en säsong i taget. Trots allt överväger det härliga.

”Allt är roligt. Det är ett meditativt arbete att skola om de små pillerplantorna. Miljön är underbar och sedan, när kunderna strömmar till, är alla så glada och positiva. Det är ett tacksamt arbete. Alla blir glada av blommor och färg”.

Lottas pappa, som nu är över 80 år, är fortfarande med i kulisserna och gör lite vaktmästarsysslor mest varenda dag. Han är en klippa.

40-årsjubileumet firades med massor av extrapriser, fika och lite tävlingar under den första lördagen i juni. Som alltid kom det många, många på besök ör at handla. Och kunderna kommer inte bara från Jokkmokk utan även från grannkommunerna. Hedlunds Handelsträdgård har ett gott rykte.

”Vi får ofta höra att vi har jämn och fin kvalitet på våra blommor och att vi ligger bra till i pris jämfört med kusten”, säger Lotta Hedlund.

Hedlunds Handelsträdgård håller öppet juni månad ut. Sedan återstår städning och förhoppningsvis välförtjänt vila och tid för att njuta av all blomprakt som flyttat ut, runtom i samhället.

Bilden. Lotta Hedlund och Linda Sundqvist mitt i blomprakten på jubilerande Hedlunds Handelsträdgård i Mattisudden.

Text och foto: Irene Lundström, ByaTryck


Publicerad: 2019-05-31 18:31. Ändrad: 2019-08-14 09:00.


Näringsliv24 maj 2019

Företagsklimatet allt bättre i Jokkmokk

Jokkmokk lyfter i Svenskt Näringslivs enkät. Sjua i fjol, fyra bland länets kommuner i år. Dessutom är Jokkmokk sjua i landet i Focus undersökning ”Bäst att leva”.

Taggar:
Näringsliv08 maj 2019

Jokkmokks Korv tar plats i Jan Schermans nya bok

Tidigare tv 4-chefen Jan Scherman införde korv-med-bröd i sitt ledarskap - med stor framgång. Nu skriver han en ny bok där Jokkmokks Korv är ett kapitel för sig.

Taggar:
Näringsliv03 maj 2019

Dags att söka spetsutbildningar

Branscherna skriker efter arbetskraft. Och Lapplands Lärcentra står för utbildningen. Snart är det dags för nya studerande till klasserna för Bergmaterialingenjör, Vattenkraftstekniker och Byggproduktionsledare att påbörja sina utbildningar.

Taggar:
Näringsliv29 april 2019

Lapplands Elnät lyfter med vinden

Lapplands Elnät har gjort en remarkabel resa. Sedan 2016 har omsättningen fyrdubblats och personalstyrkan växt från 24 till 55. Den största framgångsfaktorn stavas vindkraft i företaget som trots expansionen inte kommer att lämna Jokkmokk.

Taggar:
Visa fler nyheter