"Det stora jobbet bakom de här siffrorna står inte kommunen för utan det är företagarna. Vi har en mängd människor som startar företag i Jokkmokk och vi är förstås väldigt glada för att vi har en så duktig befolkning, säger han till Svenskt Näringslivs hemsida.
Och fortsätter:
"Vi skapar förutsättningar för företagarna att verka. Vi jobbar till exempel mycket med etableringsservice. Det ska vara enkelt att vara företagare i Jokkmokk. Vi samordnar även våra interna processer när det gäller företagsärenden. Vi har en grupp med nyckelpersoner som träffas och stämmer av ärendena för att påskynda och förenkla för de företag som är i kontakt med oss. Vi håller i ärendet hela vägen genom processen och så att vi kan ta varandra i handen när vi är klara", säger Stefan Andersson.
Att minska krånglet löper som en röd tråd genom Stefan Anderssons arbete. Likaså en insikt om att det inte finns någon mållinje, ingen punkt när man är färdig. Därför fortsätter utvecklingsarbetet i Jokkmokk oförtrutet.
"Vi har inlett arbetet med ”tillväxt och tillsyn” i Jokkmokk. Jag vet inte om vi är först i Norrland att anamma konceptet, men vi är definitivt bland de första kommunerna, vilket politiken stöttar. Målet är bland annat att förkorta tiden för tillstånds- och tillsynsärenden".
Inställningen och administrationens interna kultur är avgörande i kommuner som lyckats väl med företagsklimatet. Detsamma gäller behovet att skapa sig en förståelse för vilka förutsättningar företagarna faktiskt har.
"Det är klart att man som småföretagare inte har en juristavdelning eller en plan- och byggavdelning i ryggen. Då kan vi med det kunnande som finns hos oss vara behjälpliga. Det kan röra sig om ren rådgivning, det kan handla om kunskap om olika processer. Det kan vara att man får säga till en företagare att det här är fullt möjligt att göra, men det kräver en ändring av detaljplanen. Då får man också en tidsplan att förhålla sig till. Då är alla parter införstådda med vad som gäller och det blir inte en massa hinder längs vägen som upplevs dyka upp ur tomma intet".
"Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder. Vi går inte till jobbet för att vara förvaltare utan för att människor ska kunna göra verklighet av sina ambitioner", fortsätter han.
På frågan om han har något tips till sina kollegor runtom i landet fundrar Stefan Andersson en kort stund innan han svarar.
"Det som har varit centralt för oss är att vi har valt att vilja. Vill man kan man ganska lätt ta reda på vilka åtgärder som behövs. Prata med dem det berör. Lyssna till deras bild av hur det är. Vi har en jättefin samverkan med den lokala företagarföreningen, vilket är ytterst värdefullt. Det är så mycket enklare om vi vet vad företagarna tycker", säger han.