Den erfarne ekoturismentreprenören Lennart Pittja etablerar sin internationellt uppmärksammade nya verksamhet ”Sápmi Nature Camp – Arctic Indigenous life in Laponia” i Nábrreluokta, vid Stuor Julevädno/Stora Lule älv.
- Jag har bestämt mig för att flytta till hjärtat av världsarvsområdet som är något alldeles extra i Sápmi och destinationen Swedish Lapland.
Det ikoniska resemagasinet National Geographic har listat Sápmi Nature Camp som en av världens 21 platser du ska bo på om du bryr dig om moder jord. Nu flyttar Pittja den ekoturistiska verksamheten från utkanten av Gällivare hem till familjens sameby – Unna tjerusjs renbetesmarker i världsarvet Laponia vid Luleälvens strand.
- Nábrreluokta känns mer och mer rätt för varje dag som jag nu arbetar med att få upp min mobila camp. Dessa marker är mitt hem och är ett med mig, mina förfäder och mina barn och barnbarn, säger Lennart.
Företagets första verksamhetsår genomfördes i Nietsak, strax söder om Gällivare, men Pittja menar att det nya läget mellan Jokkmokk och Gällivare blir bättre för verksamheten.
- Nábrreluokta vid Stora Lulevattnet och Sjávnja (Sjaunja) naturreservat är en idealisk plats för ansvarsfulla internationella eller nationella gäster att uppleva samisk kultur och leva den arktiska livsstilen för några dagar. Nábrreluokta betyder näverviken – och precis som alla andra platser i Sápmi, berättar namnet en unik historia om just den här viken, säger Lennart.
Sápmi Nature Camps verksamhet bedrivs i formen ”glamping” – glamoruos camping, där gästerna bor med hotellrumsstandard i uppvärmda lavvus (mobila tältkåtor). I Nábrreluokta kommer Pittja erbjuda fem lavvus med plats för 10 gäster, där en befintlig timrad stuga blir servicehus.
Destinationen och resmålet Jokkmokks uttalade ekoturistiska inriktning attraherar
Pittja har många års internationell erfarenhet från olika roller inom besöksnäringen. Han har tidigare drivit naturturismföretaget Vägvisaren och utsågs redan 2004 till Sveriges Bästa Ekoturismarrangör. Nyligen höll han också ett mycket uppskattat tal om framgångsfaktorerna för bakom turismutveckling i urfolksområden för 800 personer från 50 länder vid den globala årliga sammankomsten för naturturismnäringen som ATTA - Adventure Travel Tourism Association arrangerar.
- Som ny medlem i Destination Jokkmokks företagarförening blir jag en del av ett nytt nätverk som jag vet kommer tillföra viktiga värden för mitt företag liksom jag hoppas kunna skapa värden för mina nya samarbetspartners i och kring besöksnäringen, världsarvet Laponia samt lokalbefolkningen.
- I Jokkmokk finns även ett starkt kluster av samiska entreprenörer som kommer stärka min plattform. Min önskan är att själv kunna bidra till att stärka de olika samiska näringarna som i mångt och mycket är starkt sammanflätade i varandra.
Pittja tror det ofta saknas kunskap om vad ekoturism är, och hur den säkerställer extra värden till det lokala samhället. Han menar att många tror att ekoturism enbart är enbart kopplat till miljövänlighet.
- Inom Destination Jokkmokks företagarförening har gjort ett gemensamt ställningstagande och sagt att man vill ha besökare som tar ansvar för naturen och den lokala kulturen, handlar lokalt – sover hos anläggningsägare, köper utrustning, äter mat som säljs eller tillagas i Jokkmokk samt anlitar lokala guider. Det är kärnan i ekoturism.
Intensivt marknadsföringsarbete pågår innan säsongsöppning
Swedish Lapland Visitors Board, VisitSweden och de lokala destinationerna i Gällivare och Jokkmokk genomför olika strategiska visningsresor för både internationell press och researrangörer. Nu har även Sápmi Nature Camp blivit en av de intressanta nyheterna på den arktiska resekartan.
- Jag har fått förmånen att ta emot flera viktiga potentiella affärspartners och journalister som bland annat kombinerar besök hos mig och kollegorna på ICEHOTEL och Treehotel.
Sammanfattningen ”Arctic indigenous life in Laponia” beskriver enligt Pittja kärnan i hans verksamhet och vad som är hans erbjudande:
- Min målgrupp, den världsvana globala resenären efterfrågar det genuina, småskaliga, personliga och den äkta samiska upplevelsen som Sápmi Nature Camp kan erbjuda. En styrka är att det är ”hemma hos” mig. Det är ingen fejkad resort. Det är vardagens Sápmi i alla dess former. Vad vi gör och vad vi äter.
Fenomen som bland annat Arktis, Sápmi, världsarvet Laponia, Jokkmokk, Sarek, Swedish Lapland och northern lights lockar gäster men kräver också ansvar för en hållbar utveckling
Utifrån sina internationella erfarenheter och nätverk menar Lennart att vår region med alla dess värden i form av människor, natur och kultur, mat och upplevelser är något som gör vår del av världen helt unik.
- Här finns en potential att skapa lokal, hållbar utveckling genom att tillsammans i besöksnäringen varsamt skapa nya reseanledningar hos företag som gäster kan besöka.
Men samtidigt höjer han ett varningens finger, för han har sett populära resmål förstöras av okontrollerad massturism:
- Det vilar ett stort ansvar på besöksnäringen att inte såga av den gren vi sitter på – fler gäster får inte innebära ett ökat hot mot renen, naturen, och renskötseln. Det ansvaret tar de samiska turistföretagen eftersom de har en djup kunskap om hur man kan utveckla utan att förstöra.
-Det går att få fler gäster utan att förstöra – det är min starka övertygelse och det har varit min övertygelse i många år. Det handlar om att öka kvaliteten och ta betalt istället för att fokusera på låga priser och en ohälsosam volym.
Vikten av strategisk och hållbar affärsutveckling tillsammans med partners
Det lokala affärsutvecklingsbolaget Norrskenet är minoritetsdelägare i Sápmi Nature Camp har förvärvat fastigheten i Nábreluokta*, där Pittjas verksamhet är hyresgäst. Genom ett tidsbegränsat och aktivt minoritetsdelägarskap tillför Norrskenet riskvilligt kapital och rådgivning, med inriktning mot affärsutveckling.
Parallellt med förberedelserna inför öppning arbetar Lennart dessutom med att kvalitetsmärka företaget inom Natures Best Sweden.
-Genom kvalitetssäkring utvecklas verksamheten till allas bästa – kunden, företaget, naturen och människorna i regionen. Alla tjänar på ansvarsfull, professionell och hållbar turism.
Lennart som även är vice ordförande i Svenska Ekoturismföreningen som står bakom kvalitetsmärkningen Natures Best Sweden vittnar om att företagaren som går igenom märkningsprocessen skapar större förutsättningar för en hållbar affärsutveckling, det vill säga såväl ekonomiskt som ekologiskt och socialt hållbart.
-Upplevelserna blir bättre, naturen mår bättre och människorna både i företaget och den lokala omgivningen mår bättre. Det är lönsamt för företaget att jobba hållbart. Märkningen gör det dessutom lättare och tryggare för företagen att samarbeta med varandra.
Avslutningsvis menar Lennart att det är mycket viktigt att visa att naturbaserad turism är lönsam:
– Det är inte bara genom att hugga ner träden, dämma älvarna eller gräva upp malmen som naturen har ett värde. Naturbaserad turism är samhällsekonomiskt lönsam och gynnar många.
Foto: Lennart Pittja
Mer info och kontaktuppgifter: www.sapminature.com
LÄNK TILL NATIONAL GEOGRAPHIC: https://www.nationalgeographic.com/travel/lists/places-to-stay/21-ecolodges-sustainable-hotels/
FAKTA LENNART PITTJA: Uppväxt inom en renskötarfamilj i Unna Tjerusj sameby i Gällivare och har varit verksam inom besöksnäringen i mer än 20 år – både som entreprenör och affärsutvecklingscoach. Det tidigare företaget – Vägvisaren – samiska upplevelser valdes till Sveriges Bästa Ekoturismarrangör 2004. 2010 – 2014 var Lennart projektledare för VisitSápmi med ansvar att utveckla samisk besöksnäring – bland annat via kvalitetssäkring, företagsrådgivning och marknadsföring. 2016-1017 hade han uppdraget att verka som affärsutvecklingscoach riktat mot samiska upplevelser samt ekoturistisk affärsutveckling på Swedish Lapland Visitors Board. Pittja är vice ordförande i Svenska Ekoturismföreningen.
FAKTA NÁBRRELUOKTA: I Nábrreluokta (Näverviken översatt till Svenska) byggdes den första kyrkan i Lule Lappmark enligt den äldre benämningen. Kyrkan brann ned efter bara några år, men ruinerna som ligger ett par kilometer från campen finns kvar än idag. Platsen benämns Kierkovierra (kyrkbacken) och har även gett namn till det närmaste berget. Platsen ligger cirka 2 mil in efter vägen västerut, sväng av från E45 strax norr om Porjus/Bårjås.
FAKTA EKOTURISM (wikipedia) Ekoturism bygger precis som vanlig turism på människors vilja att resa till och vistas på platser som ligger utanför deras hemort, med betoning på människors intresse för miljön och vilja att göra så lite skada på denna som möjligt. Ekoturism är därför ekologisk och ekonomisk turism i kombination. Detta innebär att turismformen medvetet skapar efterfrågan för aktiviteter som uppfyller begreppets definition. Aktiviteterna är oftast relaterade till naturen och eftersträvar en positiv effekt för lokalbefolkningens levnadsvillkor.
Publicerad: 2017-11-06 10:37. Ändrad:
2017-11-06 10:42.