Inlandsbanan AB - som ägs av Jokkmokks kommun tillsammans med de övriga 18 kommunerna efter sträckningen - och den Australiensiska koncernen Macquarie har skrivit en gemensam avsiktsförklaring om att hitta former för samarbete och vidareutveckling av verksamheten.
Macquarie som idag bland annat står bakom Arlanda Express och Arlandabanan menar att Inlandsbanan kan rustas upp genom investeringar via pensionsfonder och andra institutionella investerare.
– Vi vill tillsammans med befintliga ägare hitta en möjlighet att investera i banan. Det rör sig om flera miljarder kronor för att få upp banan i gott skick längs hela sträckan. Genom en modernisering kan vi möta olika kundbehov längs hela sträckan, säger Henrik Dahlström, Senior Vice President för Macquarie Infrastructure and Real Assets i ett pressmeddelande från Inlandsbanan.
Jokkmokks kommunalråd Robert Bernhardsson anser att initiativet är mycket positivt för Jokkmokk som med detta skulle öka tillgängligheten för den växande turismen, invånarnas behov samt för transport av gods:
-Utöver ett mycket välkommet och värdefullt bidrag till ett mer miljövänligt resande och grönare godstransporter så skapas även många nya arbetstillfällen i samband med upprustningsarbetet.
-Att nyttja och vidareutveckla befintlig infrastruktur är klokt och dessutom långsiktigt hållbart.
Bernhardsson menar också att en upprustad inlandsbana inte bara ökar hela norra Sveriges transportkapacitet utan även knyter ihop en tidigare lös tråd:
-Upprustningen gör att inlandsbanan kan kopplas ihop både med andra järnvägssträckor som andra transportslag- där inlandet på ett nytt sätt blir en del av Sveriges infrastruktur.
Ny teknik gör det möjligt att köra moderna tåg på banan som saknar elektricitet.
– En upprustning av Inlandsbanan skulle förutom snabbare godstransporter förbättra förutsättningarna att erbjuda jobb och samhällsservice i hela inlandet. Både besöksnäring och möjligheterna till modern kollektivtrafik skulle få ett ordentligt lyft av en modernisering, säger Peter Ekholm, vd för Inlandsbanan AB.
Vid samrådet med alla ägarkommuner och styrelsen fick ledningen för Inlandsbanan fortsatt mandat att förhandla om ett avtal med Macquarie.
-Mycket återstår såklart i processen, men det som skyndar på är möjligheten att börja göra affärer av det växande behovet av såväl person- samt godstransporter som Macquarie identifierat baserat på dagens stora brister i infrastrukturen i norra Sverige och Norge. Deras plan är att upprustningen av hela sträckningen ska vara klar redan 2023, avslutar Bernhardsson.
Foto: Inlandsbanan
FAKTA:
Inlandsbanan är en 110 mil lång järnväg som sträcker sig mellan Gällivare och Mora. Inlandsbanan ägs av staten men förvaltas och underhålls av Inlandsbanan AB. Koncernen består av moderbolaget Inlandsbanan AB samt dotterbolagen Destination Inlandsbanan AB och Inlandståg AB. Inlandsbanan AB ägs av 19 kommuner längs banans ursprungliga sträckning. På uppdrag av staten förvaltar Inlandsbanan AB infrastrukturen.
Uppdraget från ägarna är att driva en verksamhet som stödjer tillväxtarbetet efter hela Inlandsbanans sträckning. I det uppdraget ingår att aktivt arbeta för att hela inlandsbanan samt angränsande tvärbanor åter öppnas för trafik. Inlandsbanan AB arbetar för att öka såväl godstransporterna som persontrafiken på banan. www.inlandsbanan.se
Macquarie Group är en global leverantör av bank-, finans-, rådgivnings-, investerings- och fondförvaltningstjänster. Macquarie grundades 1969 och sysselsätter mer än 13 800 personer i 27 länder. Macquarie har varit verksamma i Norden under en lång tid. Via sina infrastrukturfonder har Macquarie gjort långsiktiga investering i Köpenhamn Kastrup Flygplats, fjärrvärmebolaget Värmevärden och A-Train, bolaget som opererar Arlanda Express och Arlandabanan. www.macquarie.com
Publicerad: 2017-05-25 10:50. Ändrad:
2017-05-25 11:02.