Självbiografier, renmärkesbok, logi för knallar och loppisbord - många idéer, som förädlats i produktutveckling och affärsplaner och tagits till färdig produkt - visades upp på Elevmässan Naturhjälpen. De engagerade gymnasieeleverna har haft hjälp av Ung Företagsamhet och näringslivsbolaget Strukturum i sitt arbete med sina UF-företag.
”Var står de som säljer märkesboken?”. Det är rusning efter ett av de företag som ställer ut på elevmässan. Företaget ifråga, Mijá Merka UF, har i samarbete med Sametinget låtit trycka upp en ny version av en renmärkesbok med renmärken inom sju samebyar verksamma i Jokkmokk och Gällivare. Alla som är med i den vill ha den, berättar Isabell Osnes och Agnes-Máriddja Rimpi från Mijá Merka UF.
– Renmärkesboken används mycket. Den förra gjordes 2010, så de börjar bli sliten och dessutom inaktuell eftersom det är märken som inte längre används för att folk byter märke av någon anledning. Det var dags att fräscha upp den, säger de om sin företagsidé.
De är inte ensamma. Längs korridorerna står UF-företagen och ställer ut sina idéer och produkter. Det är ett gediget arbete som visas upp, många har designat egna logotyper, tryckt upp visitkort och dekorerat sina bord för att vara så lockande som möjligt. Längst bort i en korridor står Sara-Elvira Kuhmunen, som tagit fram en planeringskalender på nord-, syd-, ume-, lule- och pitesamiska. Hon berättar att hennes utmaning inte varit att få fram översättningarna, utan att få dem i tid.
Sara-Elvira Kuhmunen har tagit fram en planeringskalender. Foto: Maria Broberg.
Många olika UF-företag
Det är spridning på idéerna. Sminkning, ljus och en självbiografi visas upp på mässan, liksom egendesignade mönster att trycka upp på buffar och kepsar. UF-företagen har tagits fram under skoltid. Johan Zakariasson, som är där i sin roll som handledare i Ung Företagsamhet, berättar att det går att läsa entreprenörsskap som individuellt ämnesval, eller att göra det som ett gymnasiearbete. Organisationen Ung Företagsamhet följer då med som ett stöd och en hjälp i arbetet.
– Det har varit väldigt roligt att få vara med på resan! Det är en fantastiskt fin mässa, och viktigt för UF-företagen att få visa upp vad de har gjort, säger han.
Rebecca Marakatt, Moa Lindh och Ina-Marie Klemensson, som i Veasku UF säljer shoppingkassar i juteväv inspirerade av samiska packpåsar, berättar att kursen i entreprenörsskap började i september och har gett dem en inblick i företagande.
- Det har varit en väldigt lärande och inspirerande kurs! Det har varit en fördel att det alltid är någon som backar en, även om vi har skött allting i övrigt.
Sara Kristiansson, Stefan Andersson och Leif Öhlund delar ut pris för bästa pitch. Marknadslogi UF var vinnaren.
Pitchtävling pricken över i
Under dagen arrangerades en pitchtävling för UF-företagen, med en jury som bestod av representanter från näringsliv och kommunen. Pitchtävlingen vanns av Marknadslogi UF, som säljer masslogi för knallar under Jokkmokks marknad.
- Det var en utmaning att fokusera på pitchen när det fanns så mycket bra idéer! Det skapar framtidstro för min verksamhet att se hur duktiga de är och deras idéer, säger Sara Kristiansson, områdeschef för Sparbanken Nord och en av jurymedlemmarna. Tillväxtchef Stefan Andersson, också en jurymedlem, håller med om att det skapar framtidstro för kommunen:
- Det är bara positivt att unga vill starta företag och att frågan om företagande får stor vikt, säger Stefan Andersson.
Bild: UF-företaget Dulcifer sminkade besökare.
FAKTA: Läs mer om Ung Innovation hos Strukturum, www.strukturum.se
Publicerad: 2017-12-14 07:56. Ändrad:
2017-12-14 09:04.