Det är viktigt att man är intresserad av andra människor, att man vill och kan samarbeta med olika människor, att man klarar av krångliga och konfliktfyllda situationer som ibland kan uppstå, att man kan ställa upp under en längre period och inte har näraliggande "flyttplaner".
Som kontaktperson utreds man av socialsekreterare och registerutdrag inhämtas från olika myndigheter efter medgivande.
En kontaktperson har tystnadsplikt, dvs. får inte berätta, utan medgivande, om den person man är eller har varit kontaktperson för.
Vilka är det som behöver kontaktpersoner?
Det kan till exempel vara ett barn som behöver mer stimulans än vad mamma eller pappa har möjlighet att ge. Kontaktpersonen kanske tar med barnet eller tonåringen på någon aktivitet eller är i en vardaglig kontakt helt enkelt en trygg förebild och god lyssnare.
Ersättning
Ersättningen till kontaktpersonen är uppdelad i två delar. En arvodesdel som är beskattningsbar och en omkostnadsersättning som är skattefri och ska täcka de utgifter man har i samband med uppdraget. Hur stort arvode man får beror på hur ofta man träffas, allt från dagligen, en gång i veckan till mer sällan. Summan man får baseras på Svenska Kommunförbundets rekommendationer, som är likartade över hela Sverige.
Ta del av andras erfarenheter
På Socialstyrelsens webbplats mininsats.se kan du ta del av olika berättelser om hur det är att vara kontaktperson.