Lotteritillstånd

Planerar er förening för ett lotteri behöver ni i regel ett tillstånd från kommunen. Kultur- och fritid beslutar om tillstånd för det som kallas registreringslotterier. Ett tillstånd kan gälla i upp till fem år.

Vilka föreningar kan ansöka om att få sälja lotter?

Ideella föreningar som ägnar sig åt allmännyttig verksamhet får anordna lotterier. Föreningen måste vara öppna för alla och ha behov av inkomster för verksamheten.

Hur mycket får vinsterna vara värda?

I ett registreringslotteri får värdet av en kontant vinst högst uppgå till ett prisbasbelopp (58 800 kronor år 2025). Värdet på en varuvinst får vara högre. Värdet av vinsterna i ett registreringslotteri ska motsvara minst 35 procent och högst 50 procent av insatsernas värde (lottpris x antalet lotter) i lotteriet. Den totala omsättningen (lottpris x antalet lotter) i föreningens samtliga lotterier som anordnas inom registreringen (den period ni har tillstånd för) får inte överstiga 33 och 1/3 prisbasbelopp.

Så här ansöker ni

  • Läs informationen ovan och ta ställning till om ert planerade lotteri uppfyller villkoren som beskrivs.
  • Er förening behöver därefter utse en kontaktperson. Protokollsutdrag med styrelsens beslut om kontaktperson ska bifogas ansökan.
  • Förutom styrelsebeslut ska stadgar och senaste verksamhetsberättelsen bifogas.
  • Ansök via Jokkmokks kommuns e-tjänst. Länk finns nedan.
  • Beslut meddelas till den e-postadress som ni anger i ansökan.

Vi handlägger er ansökan skyndsamt, men tänk ändå på att vara ute i så god tid som möjligt eftersom det kan ta ett tag innan ni får beslut.  

När ni beviljas tillstånd för lotterier utses en lotterikontrollant av kommunen. Föreningens kontaktperson ska ta kontakt med lotterikontrollanten före ni sätter igång med er försäljning. 

Redovisning

Efter varje genomfört lotteri ska ni göra en redovisning. Föreningens kontaktperson fyller i och signerar redovisningen digitalt via vår e-tjänst. Länk finns nedan. 

Efter att kontaktperson fyllt i redovisningen får utsedd kontrollant en notifiering om att denne ska granska och signera redovisningen. 

Vad kostar det?

Att ansöka om lotteritillstånd kostar ingenting.

För lotterier som påbörjas från och med 1 januari 2026 ska föreningar med lotteritillstånd betala avgift efter varje genomfört lotteri. Avgiftens omfattning beräknas utifrån prisbasbeloppet. 

Aktuella avgifter 2026

  • Lotterier med omsättning upp till 10 000 kronor samt tombola: 300 kronor
  • Lotterier med omsättning mellan 10 001 till 50 000 kronor: 900 kronor
  • Lotterier med omsättning över 50 001 kronor: 3000 kronor

Fritidskonsulent meddelar till föreningens kontaktperson belopp och hur avgiften ska betalas in efter att redovisning inkommit. Inbetald avgift betalas ut som arvode till lotteriets kontrollant.

Läs mer om registreringslotterier på Spelinspektionens hemsida.

För frågor och mer information

Elsa Lindholm Blind, Fritidskonsulent

E-post:

Elsa Lindholm Blind

Senast uppdaterad: 2025-12-08