Driftstörningar

En telefon som hålls i handen föreställande kommunens SMS-tjänst. Foto.

Den här sidan uppdateras med aktuell information kring vattenläckor, underhållsarbeten, otjänligt vatten, sophämtning, slamtömning samt eventuella driftstörningar på kommunala fastigheter.

Felanmälan

Om du vill anmäla fel gällande kommunalt vatten når du oss under kontorstid på 0971-173 12. Efter kontorstid kan felanmälan göras på 0920-22 80 55.

Aktuella driftstörningar

Karta över störningar

Klicka på ikonen i kartbilden så får du mer information. Du kan zooma i kartan med plus och minus i kartbilden. Med hjälp av muspekaren kan du dra för att flytta kartan.

Störningar i dricksvattnet

250425

Just nu är det många som upplever bismaker i dricksvattnet inom Jokkmokks samhälle.

 

Möjliga orsaker till förändrad vattenkvalitet

Bakgrunden till att det uppstår kan vara flera. Troligt för årstiden är påverkan av smältvatten. Detta påverkar vattenkvalitén vid intaget i Tjalmejaur varpå ökad kemikaliedosering görs av sensorer för att får bort skadliga bakterier. Dessa kan dock i sin tur ge en bi- eller klorsmak, även viss jord/hummus smak kan vara kvar då denna är svår att få bort helt. Vidare kan luftbubblor och ibland även missfärgning uppstå trots rening till tjänlighet.  

 

En annan vanlig orsak kan vara sediment inuti ledningarna som virvlar upp när ledningarna läcker eller frysta ledningar som tinar, eller som nu när samhällets gator ska sopas och kräver stora vattenuttag via brandposter för att kunna förhindra damning. Även här rör det sig om ofarligt sterilt sediment som endast missfärgar och ger smak.

Vattnets kvalité testas genom kontroller och provtagning

Vi har flera olika reningsbarriärer av dricksvattnet och sensorer som mäter tjänlighet hela tiden. Vidare så tar vi fysiska vattenprover flera gånger i veckan. I händelse att vi får larm om otjänligt vatten kommer information gå ut på alla kanaler på bred front för att avbryta konsumtion. Så är inte fallet nu. Så vi ber om tålamod och acceptans då vi gör vårt yttersta genom att se över systemen och försöker att spola ur ledningarna för att hela tiden leverera ett välsmakande och klart dricksvatten som så många är van vid från våra renaste fjällsjöar och källor.

Om du har återkommande problem med smak och missfärgning som försvinner inom 10 minuters spolning så är det ofta fastighetens egna ledning som orsakar problemet. Kontakta oss så kan vi rådge er hur ni kan gå tillväga vid utbyte av egna ledningar.

SMS-utskick

Jokkmokks kommun har en SMS-tjänst som används vid driftstörningar som till exempel vid akuta vattenläckor på vattenledningsnätet.

Så här fungerar det

Om du är skriven på en adress i Jokkmokks kommun och har en mobiltelefon som är registrerad där, får du automatiskt våra sms-utskick. Om något inträffar med vattnet, sophämtningen eller slamtömningen i ditt område kan vi skicka sms med information. Sms kan skickas ut oavsett tid på dygnet.

Du kan själv lägga till mobilnummer och adresser. Det kan du göra om du vill ha sms till mobiltelefon med kontantkort eller en jobbtelefon som är registrerad på annan ort. Du kan också lägga till fler mobilnummer och adresser. Du kan avregistrera ditt mobilnummer om du inte vill få sms. De ändringarna gör du längst ned på den här sidan.

Är du hyresvärd ser vi gärna att du informerar dina hyresgäster att de också kan registrera sig på sms-utskicken.

SMS-utskicken kommer inte att användas för någon form av försäljning eller marknadsföring.

Vanliga frågor

Kontakt

Vid frågor kontakta:

Felanmälan Gatukontoret, Samhälls- och infrastrukturfunktionen

Dagtid 0971-173 12
Kvällar och helger 0920-22 80 55

Under ordinarie kontorstider ringer man 0971-numret. På kvällar och helger ringer man 0920-numret.

Felanmälan Vatten och avlopp, Gatukontoret, Samhälls- och infrastrukturfunktionen

Dagtid 0971-171 65
Kvällar och helger 0920-22 80 55

Under ordinarie kontorstider ringer man 0971-numret. På kvällar och helger ringer man 0920-numret.

Senast uppdaterad: 2025-04-25